Jak vydat BESTSELLER! (4x NE pro spisovatele)

“Makám od nevidím do nevidím, sedím v kanclu, domů přijdu urvaná jako borůvka a jsem ráda, že se svalím na gauč a dám si kafe. Pak otevřu internet. Tam buď roztomilý koťátka nebo stovky tisíc rad, jak uspět. Jsem z toho unavená. Unavená! U-N-A-V-E-N-Á. Slyšíš mě???

 

“Jo, slyším…” špitám kámošce do telefonu.

“Ale stejně, Marti, když se tak zamyslím, chtěla bych, aby po mně něco zůstalo. Mám lidem co nabídnout..”

“Napiš knihu,” odpovídám tiše. (Nechci, aby mě zakousla.)

“Jo, e-book už mám.”

“Ne, ja myslím… OPRAVDOVOU knihu. Co si lidé koupí v knihkupectví.”

“Počkej, myslíš, že jsem pro to vhodná??”

Ruku na srdce – většina lidí teď píše e-booky. To jsou taková ta elektronická PDF, která často končí nedotčená v našem e-mailu… Taky si myslíte, že vydat e-book je snadnější, rychlejší a efektivnější? Tohle Vás ale rychle přejde, když držíte v ruce svoji PRVNÍ KNIHU. Vytištěnou. Papírovou. Voňavou. Posvátně ji otáčíte v ruce a tajíte dech… Protože na místě, kde bývá napsáno Alois Jirásek nebo Božena Němcová je VAŠE JMÉNO. Opravdu. WAU! Ten pocit…

Možná Váš sen z dětství, který se splnil. Čtete knížku o sobě a stejně tak ji budou číst Vaše děti a vnoučata. Svět se zastaví a Vy víte, že TEĎ má Váš život opravdový smysl. A kdyby nic, jedna věc je jistá jako facka – PRÁVĚ TEĎ JSTE ZANECHALI STOPU. OTISK. A až se Vaše dny naplní, VAŠE KNIHA tu zůstane jako poselství dalším generacím. Celému světu.

V tomto článku Vám ukážeme 4 tipy, které se v žádném návodu na psaní knihy nedozvíte. 4 základní pilíře, které nám pomohly udělat z naší první knihy Jsi značka?! bestseller na portále Kosmas během prvních 14 dní. Nic z toho by se nestalo, kdybychom nestavěli na těchto 4 pilířích.

Jdeme na ně, protože na konci článku Vám to nedá a vrhnete se na psaní té své vymuchlané knížečky, kterou si už brzy vystavíte v obýváku na poličku. (Nebo tu svojí rozepsanou vytáhnete konečně z šuplíku?)

1) DŮKAZ MÍSTO TITULŮ

Omyl č.1: Knihy píší spisovatelé, odborníci s 15 tituly, lidé, kteří projdou vnitřní krizí a vstanou z ní jako Fénixové z popela. Dále vědci, vynálezci a objevitelé, učitelé a lékaři. Obyčejný člověk knihu napsat nemůže! Ha! A proč ne? Protože přeci nemá vzdělání a hlavně – není spisovatel!

Pfff, velký omyl přátelé… Tak zkuste toto říci svým fanouškům a ukápne jim slza. Ti už tajně sní o tom, že jednoho dne skočí do knihkupectví na rohu a zahalekají Vaše jméno, protože chtějí tu VAŠI KNIHU. A rovnou 3x. Ještě pro mamku a ségru k narozeninám.

Máte doma počítač nebo notebook? ANO?

Tak od nás právě dostáváte povolení k napsání bestselleru. No, jen směle do toho! Šup

V Česku se prodá přes 57 miliard knih za rok! (A pak že lidé nečtou. Je to pomluva, nevěřte jí.) A POZOR! Pouze 8 % autorů jsou profesionální spisovatelé (takový člověk se pozná tak, že si vydělává prodejem knih). Lidé v posledních 10 letech vyhledávají knihy od autorů, kteří mají co říci, věnují se dlouhodobě svému oboru a píší knihy z praxe!

Koučujete? Prodáváte reality? Vyrábíte šperky, věnujete se kosmetice nebo péči o zdraví? Dělali jste 15 let ve školství a teď se věnujete masážím?

TIP: Vyberte si pro svou knihu téma, kterému se věnujete kontinuálně déle než 5 let.

PROČ?

5 let (ne 20) je přesně ta doba, kdy za sebou máte dostatek praxe, museli jste překonat překážky, a můžete tak s klidným svědomím prohlásit, že danému oboru rozumíte a víte, zač je toho loket. Zároveň máte již dostatek referencí a Vaši klienti dosahují výsledků. Zároveň je jasné, že už máte za sebou také jiné než jen povinné vzdělávání, protože jinak byste se takovou dobu v dnešním světě, na dané pozici či v daném podnikání jednoduše neudrželi.

Pokud děláte v oboru kratší dobu než 5 let, zvažte, zda máte silné reference, díky kterým čtenáři ihned pochopí, že danému tématu rozumíte. Například pokud jste pracovali pro celosvětově známou značku nebo veřejně známou osobnost.

Jednou na schůzce se nás klientka zeptala, jestli má napsat knihu o hubnutí, když je to teď moderní a ona zrovna pár kileček shodila. Vzhledem k tomu, že pracuje 17 let jako realitní makléřka, tak se nám podařilo jí to vymluvit.

Abyste se mohli opřít o to, co píšete, a o to, co chcete lidem sdělit, potřebujete za sebou mít pevný background. Pozadí. Stavební kameny. Říkejme tomu, jak chceme.

Od Karla Gotta si chcete přečíst o tom, jak se stát zpěvákem, od pana Diora zase chcete číst o módě.

Co se lidé učí od Vás?

Vypište si:

  1. V čem jste opravdu dobří a jak můžete pomáhat druhým?
  2. Jaké jsou Vaše největší úspěchy v daném tématu?
  3. Všechna média, kde jste publikovali. A pozor! Nemusí to být jenom psaná média, zapojte všechna média, na která si vzpomenete. ( Časopisy, noviny, televize, …)
  4. Místa, kde jste přednášeli.
  5. Své úspěchy – co se Vám podařilo? Komu jste pomohli? A jak?

A máte to! Tohle je téma, ve kterém máte lidem co předat. A teď už by byl vážně hřích nechat si to pro sebe.

2) KNIH-LAČNÁ ARMÁDA (aneb šuškanda už vyšla z módy)

Přiznáváme bez mučení – napsat knihu je věc jedna, dostat ji mezi lidi, to je věc druhá. 90 % autorů dělá tu chybu, že vydá knihu, a pak teprve začne vymýšlet, jak ji dostat mezi lidi. Řekneme Vám to upřímně… jako vždycky všechno. Pokud si nebudujete svou základnu fanoušků, tak byste měli začít. S vydáním knihy Vám zásadním způsobem pomůže a usnadní Vám život.

A pozor! Nemusíte být zdaleka těsně před vydáním knihy, aby to pro Vás začalo být aktuální. Upřímně. Před vydáním knihy už je to trochu s křížkem po funuse. Je to pozdě. Spoléhat se na to, že se bude knížka sama prodávat, není nejlepší řešení. Knihkupectví jsou přeplněná, každý týden vychází v průměru 37 nových knih. Některé nové tituly si platí brutální reklamu, a i když to nejsou nejkvalitnější tituly, převálcuje Vás síla jejich marketingu. Šance, že Vaše kniha zapadne někam do propadliště knihovního regálu, se zvyšuje až na 100 %.

Ale hlavu vzhůru, dávno už se nemusíte spoléhat na knihkupce, který by Vaši knížku doporučoval. Potřebujete k sobě parťáky. Takové, kteří Vaše nové dílo podrží a rozšíří mezi další čtenáře. A není nic jednoduššího, než si pozvat na pomoc ty nejpovolanější – své fanoušky. Komunitu lidí, kteří souzní s Vámi a tématem Vaší knihy. Podporují Vás dlouhodobě a ví, že jste opravdu dobří ve svém oboru!

Jednoduše řečeno – SVOJI ARMÁDU PODPOROVATELŮ. LIDÍ, KTERÝM KNIHU NABÍDNETE. Tento krok se velmi podceňuje a je to škoda! Ať vydáváte knihu teď nebo o ní zatím jenom přemýšlíte, začněte budovat komunitu HNED TEĎ.

My jsme v roce 2014 začali dávat obsah zdarma na internet a pozvolna jsme oslovovali větší a větší množství lidí. Točili jsme tehdy jednoduchá, obyčejná videa, která jsme dávali na YouTube.

Naši kolegové se usmívali a mysleli si něco o tom, že jsme se zbláznili. Takhle dávat know-how zdarma…

O rok později jsme pustili do internetové džungle projekt Banán za milion. To už se kolegové neusmívali, to už se vyloženě nekontrolovatelně řehtali…

”Tak tohle už je fakt moc ujetý, jste mimo.” Jenže…

Z pár desítek fanoušků na YouTube se naše komunita rozrostla o 35 769 nových lidí, které zajímá osobní značka. Celá komunita se spojila a začala náš projekt šířit dál, podporovat, posílat svým kamarádům a známým. Celý projekt odstartoval v Česku fenomén budování osobní značky. Lidé se radovali, rozjížděli projekty a podporovali nás.

My jsme stále dávali další videa a návody a komunita se rozrůstala o stovky lidí týdně. Postupně. O 2 roky později vyšla kniha Jsi značka?! a my už jsme v té době měli komunitu lidí, která nás pravidelně každý den sledovala na sociálních sítích, využívala naše placené i neplacené kurzy. Knížku jsme pak nabídli nejdříve právě našemu obecenstvu. A začala se nekontrolovatelně šířit dál a dál. Díky distribuci tradičního vydavatelství je knížka k sehnání téměř v každém knihkupectví. Lidé se začali po knížce ptát, a tím pádem ji knihkupci začali objednávat.

A to vše díky tomu, že jsme oslovili naši komunitu fanoušků a klientů a poprosili ji o pomoc.

Úkol pro Vás!

I když například teď knihu nechystáte, Váš čas jednou přijde, to nám věřte. 🙂 A Vy budete připraveni! Založte si facebookovou skupinu nebo si začněte vytvářet databázi lidí, kteří stojí o Vaše know-how a využívají Vaše produkty nebo služby.

A až nadejde “DEN K”, oslovte své skalní fanoušky, věrné klienty i celou komunitu a poproste je o pomoc se šířením knihy. Můžete jim nabídnout provize z každé prodané knihy nebo se domluvit na vzájemné propagaci.

Píšete odbornou knihu? Oslovte lidi z oboru, aby Vám dali například recenzi na knihu. Nebo nabídněte vzájemnou podporu na přednášce nebo formou propagační stránky v knize.

3) ORIGINÁLNÍ, NE (za každou cenu!) ODLIŠNÝ

Přišla za námi s pláčem. Píše básničky, které jsou na internetu oblíbené, ale knihu nikdo nechce! Rozčilovala se, že musí být asi JEŠTĚ VÍCE ODLIŠNÁ, protože je její tvorba přeci ABSOLUTNĚ originální. Svoji originalitu vymyslela tak, že napsala své básně do knihy vzhůru nohama.

Hm. No. Ehm. Co na to říct… Prodala 30 kusů. A hádejte proč… No ano. Lidem se její básničky špatně četly. Bylo jim to protivné a nepříjemné. A nechtěli je dávat ani jako dárky. (Moc se nedivím… Vy ano?)

 

Lidský mozek má rád známé věci, proto vždy upřednostní ve výběru to, co už někde viděl. Přemýšlejte tak při psaní a tvorbě své knihy. Napište vlastní obsah – vytvořte si vlastní metodiku nebo, pokud píšete beletrii, samozřejmě sepište vlastní příběh.

Co však udělejte na 100 % – podívejte se na knihy podobné té Vaší a vytvořte čtenáři tzv. BEZPEČNOU KOTVU. To znamená, že do svého díla dejte 3 body, které zná každý mozek. Inspirujte se u velkých známých značek, které vídáme každý den.

Například – použijte stejný formát knihy, kombinaci barev nebo font.

Tady jsme pro Vás udělali základní výčet pravidel, držte se jich! (Zuby nehty!):

  1. Zapojte do knížky 3 základní body, které lidé znají a mají je pravidelně každý den na očích. Vyhledejte si na internetu žebříček nejprodávanějších knih ve Vašem oboru. Mimochodem, budou si něčím nápadně podobné… Proč asi?
  2. Použijte pěkně čitelný font. Pokud se uměním přímo neživíte, dejte jej raději až na 2. místo. Není větší peklo, než když je kniha originální a špatně se čte…
  3. Použijte takové uspořádání knihy, které lidé očekávají a na které jsou zvyklí. Obsah, předmluva, poděkování, hlavní část, závěr a doslov. Prosím nedělejte pokusy v tradičních projektech jako jsou knížky. To buďte raději originální v obsahu.
  4. Přidejte do knihy obrázky, nákresy nebo ilustrace. Nemusíte nutně investovat do ručních ilustrací, které mohou vyjít trochu dráž. V dnešní době už si můžete udělat ilustrační obrázky sami v internetových grafických programech. Čtenáře zaujme knížka na první pohled – u obrázků totiž mozek odpočívá. A odpočinku není v dnešní době nikdy dost.
  5. Zvolte vhodný formát knížky podle toho, kdo ji bude číst. Pokud píšete populárně naučnou knihu, kterou si člověk čapne do batohu a čte v metru, využijte tzv. paperback vazby. Ta je čím dál více oblíbená, protože můžeme knihu číst i za chůze, v tramvaji nebo v autobuse.

4) OBÁLKA – “TROCHU DIVNÁ A HODNĚ ZAJÍMAVÁ”

Vy jako autor máte jedinou misi – potřebujete přimět vykuleného návštěvníka knihkupectví, aby vzal Vaši knihu do ruky! ANO! Nepotřebujete, aby vyjadřovala podstatu vesmíru, obsahovala profesionální fotku a zářila originalitou (vzpomeňte si na naši klientku Míšu a její text vzhůru nohama).

 

MUSÍ VÁS NĚČÍM ZAUJMOUT, PŘEKVAPTE SAMI SEBE! (Když nezaujme Vás, čtenáře už vůbec ne.)

Taková správná obálka by měla obsahovat:

  1. Název knihy pěkně čitelně.
  2. Jméno autora. (Jojo, jen tam napište směle to své! Právě jste se stali autorem knihy!)

A TO JE VŠE.

Dál je to absolutně na Vás (či Vašem grafikovi). Obecně řečeno zaujmenete těmito způsoby:

  1. Na obálce je pro mozek něco divného. Zelený pomeranč, makro fotka kapky vody, vyděšený výraz, růžový tank, atd. Koukněte na obálku knihy Jsi značka?! Už na první pohled je Vám jasné, že je na ní něco “špatně” a mozek má potřebu tyto nesrovnalosti okamžitě vyřešit. Funguje jako hlavolam nebo rébus.
  2.  Obálka je velmi jednoduchá a obsahuje mimo názvu a jména autora jeden obrázek. Například žábu, kartáček na zuby nebo mobil. Pořádně zvětšený.
  3. Velmi oblíbené začínají být velké nápisy, které jsou vidět z dálky. Koukněte na obálku Martiny Brandové.
  4. Má Vaše kniha originální ilustrace? Vytvořte v podobném duchu i obálku. Než se ale ponoříte do umění, pamatujte na to, že obálka musí zaujmout! Musí přijít čtenáři trochu divná a hodně zajímavá.
  5. Možná se Vám bude k tématu hodit obálka kreslená. Například Martina využila ve svém e-booku kombinaci velkého kresleného obrázku s jednoduchým nápisem. Cigareta v zelených ústech Vám přijde taky tak trochu “divná”.

TIP: Pokud nejste světoznámá osobnost, nedávejte na obálku sebe. Lidé Vás začnou okamžitě hodnotit a snižuje se tím pravděpodobnost, že si Vaši knížku koupí. Jejich mozek jim našeptá: ”Hele, tak tohle vůbec nevím, kdo je….” A je vymalováno.

Pokud si trháte vlasy a ABSOLUTNĚ NEVÍTE, CO TAM DÁT, podívejte se na 10 obálek knih z Vašeho oboru, které se aktuálně nejvíce prodávají. Například minulý rok byl absolutní boom s kuchařkami. A když se podíváte na jejich obálky, tak se pěkně střídají. Na jedné je stůl plný jídla, druhá je bílá a je na ní kulička hroznového vína, další je malovaná ručně… Všechny jsou si podobné, ale každá je něčím jiná.

+ DĚJ SE VŮLE BOŽÍ!

“Neeee, nezlobte se, Váš knižní titul asi nebude úplně pro nás, teď frčí kuchařky a detektivky. Dejte nám těch 200 kusů, to nám pro začátek stačí.”

Druhý den:

“Pane Lukavec, prosím Vás! RYCHLE! Pošlete nám okamžitě další knihy, došly nám! Předběhl jste v prodejích Rowlingovou!”

“Aha, včera jste říkala, že se prodávat nebude. Nakládám je do auta a jedu.”

Přesně tohle se nám stalo při vydání naší první knihy Jsi značka?! A to díky jedinečné kombinaci 4 kroků, které jsme Vám odhalili. (Pssst, konkurence je učí na seminářích za tisíce.) Jednotlivě na nich není nic zvláštního, ale ten koktejl, když je namícháte! Fenomenální!

A letos v květnu mícháme znovu – vychází hned 2 naše knihy. Tomáš píše příběh o lidském POSLÁNÍ, Martina navazuje na svůj megaúspěšný e-book Mrcha vs. Hodná holčička (17 000 stažení za 4 měsíce). Distributoři jsou z knížek nadšení a rozhodli se rozšířit je do desítek knihkupectví po celé České a Slovenské republice. Knížky najdete jednoduše VŠUDE!

Zní to teď možná jako hudba budoucnosti, ale víme, že i Vy jednou vydáte bestseller. Že se pustíte do díla a obohatíte tak svět o svůj autorský otisk. Možná o tom tajně sníte, možná už jste se dali do práce. Pojďte se mezitím stát součástí toho našeho bestselleru. TADY je pro Vás 6 pozvánek.

Martina Brandová - péče o zákazníky a komunikace
V roce 2016 vytvořila koncept Značkové show na YouTube. Do show pozvala 52 celebrit české i slovenské scény jako je Tatiana Vilhelmová, Halina Pawlowská, Sisa Sklovská nebo Tomáš Verner. Celý projekt spolupracuje s 12 charitami a nadacemi a získává tak charitativní přesah. Martina pomáhá ženám, aby byly sebevědomé, odvážné a finančně svobodné. Její příběh "chůvy milionářů a do pozice milionářky a majitelky firmy" inspiruje dnes a denně desítky tisíc žen v České a Slovenské republice. Nyní se naplno věnuje projektu VIP KLUB ZÁKONY BOHATSTVÍ, v kterém pomáhá ženám najít své pravé sebevědomí v podnikatelském, kariérním i osobním životě.
Komentáře